YUSUF MURAT ŞEN | FADING AWAY

14.04.2018

 

 

Ölümsüzlüğe İnananlar Artık Ölümlü

 

Sanatçılığının yanı sıra fotoğraf sanatı konusunda önemli bir eğitmen de olan Prof. Yusuf Murat Şen, 29 Mart tarihinde “Fading Away” adlı bir fotoğraf sergisi açtı. Versus Art Project’in ev sahipliğini üstlendiği “Fading Away” sergisi, teknolojinin belki de en çok beslediği sanat dallarından biri olan fotoğrafın “gerçekliğiyle” izleyiciyi yüzleştiriyor.

 

*Camera obscura’nun icadıyla çıkılan yolda, artık bir imgenin kaydedilmesi saniyenin yarısı kadar bile etmiyor. Fotoğraf çekmek artık bir kültürden ziyade, gündelik yaşam formuna dönüştü. Bu kimilerine göre paha biçilemez bir hususken kimilerine göre ise “vah!” serzenişinin sebebi.

 

​Fotoğrafın gündelik hayata yerleşmesi sürecinde biraz evveliyata gidecek olursak, aslında ilk ortaya çıktığında bir belge olarak değerlendirildiğini görebiliriz. Var olmanın, var olanın ve var edenin kaydı olarak kullanıldığı dönemler bunlar. Askeriyelerde, hastanelerde, okullarda başlayan bu belgeler zamanla insanlığın kişiselliğini kaydetme ihtiyacıyla düğün fotoğraflarından, özçekim kültürüne kadar ulaşmış durumda. Tüm bu fotoğraflarda gördüğümüz devirler, kıyafetler, saçlar, sakallar, oturuşlar değişse de var olma hissinin gözlerdeki pırıltısı hep aynı kalıyor.

 

 

​Yusuf Murat Şen ise bu şevkle kendini imgeleştirmiş, varlığının kaydını tutturmuş insanların fotoğraflarına yeniden hayat veriyor. Sergide yer alan tüm fotoğrafların ortak noktası, bir zamanlar ölümsüzlüğe inananların artık ölümlü olması. Yusuf Murat Şen’in bir bitpazarını dolaşırken üzerinde “24 adet” yazan bir zarf bulması, bu serginin serüvenini başlatıyor. 1930’lardan kalma olan bu zarfın içerisinde, ölüm döşeğinde bir adam ve onun yanında, en nötr halleriyle refakat eden genç bir kadın ve çocuk bulunuyor. İbrahim Selim adlı Girit göçmeni bir fotoğrafçıya ait olduğu düşünülen seride yer alan bu fotoğraf, aynı zamanda sergiye de adını veriyor: “Fading Away”. Bu isim ise Fade Away adlı, 1858 tarihli fotoğraftan geliyor. Fotoğrafın sahibi, adını fotoğraf tarihinde duymamanızın imkânsız olduğu Henry Peach Robinson. Robinson için aslında tabiri caizse ilk foto – montaj erbabı diyebiliriz. Sanatçı, fotoğrafın gerçekçiliği üzerinde yaptığı kurgusal kompozisyonları bir araya getirerek, fotoğraftaki imgesel gerçekliği yeniden sorgulatmaya başlamış.

 

 

Yusuf Murat Şen “Fading Away” sergisinde, Robinson’dan bir asır sonra, “ıslak kolodyon” tekniğini kullanarak, başkasının gözünden çekilmiş ve var edilmiş fotoğraflar üzerinde yaptığı yorumlamalarla onlara yeni birer yüz veriyor. Sergide yer alan seriler Foto Kandiye ve Foto Turan arşivine ait fotoğraflardan oluşuyor. Foto Kandiye’nin geçmişi Akdeniz kıyılarına vuruyor ve böylece bize kadar ulaşıyor. Bu fotoğraf arşivinin anlattığı öyküleri asla tam anlamıyla bilemesek de, Foto Kandiye’nin soyağacı Necati Selim, Adviye Hanım, Şükrü Gürel gibi isimlere dayanıyor.

Please reload

 

Versus Art Project | Contemporary Art Gallery | Gazeteci Erol Dernek Sokak No:11/3 Beyoglu Istanbul Turkey

m: info@versusartproject.com